Ben je er al eens per ongeluk ingetuind? Nepmail, phishing- of spoofing-mail, waarmee geprobeerd wordt persoonlijke gegevens of geld van je afhandig te maken? Het probleem is dat ze soms bijna niet te onderscheiden zijn van echte mails.

Voorbeeld: Een mail die afkomstig lijkt van de Belasting­dienst. Er staat in dat je een aanslag of schuld niet hebt betaald. Maar de afzender is ‘mijnoverheid@planet.nl’ of ‘debelastingdienst@info.nl’. Dat is niet het juiste e-mailadres van de belastingdienst. Als er een link is waarop je moet klikken, klik daar niet op, Als het een betaaldienst is verdwijnt het geld regelrecht in de zakken van een oplichter.

Verwijder dit soort mails direct uit je In-Postvak. Stuur zeker geen antwoord terug. Want dan laat je zien dat je mailadres in gebruik is en krijg je straks nog meer phishing en andere narigheid.

Andere valstrikken

In andere mails vraagt een bank even naar klant- of inlog­gegevens, zogenaamd om het klantenbestand te controleren. Of ze berichten je dat je een vervangende betaalpas of creditcard of inlogcode krijgt. Maar bedenk, dat banken persoonlijke zaken nooit corresponderen per mail.

Bij andere phishingmails wordt gevraagd je account te actualiseren of extra te beschermen, word je gewaarschuwd voor een virus, is je mailbox vol, zijn de voorwaarden van je verzekering of bank gewijzigd, moet je een bestelling controleren, word je een goedkoper sms-abonnement aange­boden, is er een technische fout opgetreden, etc.

En steeds moet je dan op een link klikken of persoonlijke gegevens terugmailen. Doe dit nooit! De oplichters die achter deze e-mails zitten, bedenken steeds weer wat anders, waardoor het lastig is deze misleiding te stoppen.

Hoe weet je of het een phishing-mail is?

Let op het volgende:

> Komt de mail van een afzender die je kent?

> Heeft de mail een onpersoonlijke aanhef?
> Is de toon onvriendelijk of juist overdreven vriendelijk?

> Krijg je maar kort de tijd om te reageren?

> Is de link waar je op moet klikken naar een betrouwbare website?

Let op! Hier komt een manier om te checken of een link betrouwbaar is:

Ga met je cursor naar de link en laat het cursorpuntje erover zweven – dus zonder te klikken! Linksonder op het scherm of vlak boven de muiscursor verschijnt dan het webadres waarnaar de link verwijst. Is het een bekend adres, dan zit je goed. Is het een vreemd adres, dan is het een phishing-mail.

Blijf je bij een mail bedenkingen houden?

Dan kun je drie dingen doen:

bel de organisatie terug, waarvan de mail afkomstig lijkt te zijn en vraag of het klopt

kijk op de Fraudehelpdesk (www.fraudehelpdesk.nl/actueel/valse-emails/)

ben je lid van Seniorweb (aanmelden: www.seniorweb.nl/lid-worden) dan kun je de verdachte mail naar SeniorWeb doormailen en krijg je heel snel bericht terug of het een nepmail is.

Spoofing – hulpvraagoplichting

‘Hulpvraagoplichting’, of ‘spoofing’ is de nieuwste vorm van oplichting om via mails vaak grote sommen geld van je los te krijgen. Voorbeelden en gedegen adviezen waar je op moet letten vind je in het uitstekende artikel dat in de Schouw van PVGE heeft gestaan, in het laatste septembernummer op pag. 7 en 8. Lees het en doe er je voordeel mee.

Bron: John Peeters, PVGE-Best