PVGE

Samen actief, samen sterk

PVGE Koepel

De museumclub ging op 2 juni 2018 naar Leerdam

Rond 8.45 uur vertrokken we met de NS-stopbus (er reden geen treinen) naar station Eindhoven, daar stonden de twee dames die de groep compleet maakten ons al op te wachten.

Helaas hadden ‘s morgens enkele leden zich afgemeld vanwege ziekte, dus reisden we met 10 personen naar Leerdam, waar we rond 10.30 uur arriveerden.
We wandelden door een leuke winkelstraat, langs de Grote Kerk naar de Zuidwal.
Bij de Grote Kerk staat een standbeeld waar Leerdam om bekend staat, en waar wij voor kwamen!

glas1

Aan de kade van de Linge staat een eeuwenoud muizentorentje, een piepklein theehuisje met de toepasselijke naam: Thee-Leutje, waar we ook koffie konden bestellen met iets lekkers erbij.
Na deze koffiestop wandelden we naar de Glasblazerij van het Nationaal Glasmuseum, een prachtig authentiek houten gebouw.
We namen plaats op de tribune waar we de kunst van het ambachtelijk glasblazen konden meemaken. In een uur tijd kregen we uitleg over het hele proces, van vloeibaar glas, het blazen, de ovens, en het afkoelen van het kunstobject.glas2

In het restaurant van de Glasblazerij hebben we lekker geluncht.
Langs de Linge wandelden we naar het Nationaal Glasmuseum.
De collectie is tentoongesteld in twee voormalige directiewoningen die met loopbruggen aan elkaar zijn verbonden.
Het museum bezit een veelzijdige collectie kunstnijverheid in glas en kristal, van 1880 tot heden. Ook verpakkingsglas en een kleine collectie antiek glas.glas3

Momenteel is er een tijdelijke art deco-tentoonstelling met prachtige gestileerde automascottes en dierplastieken, in matglas.
Na een laatste kopje koffie in de prachtige oude keuken van de museumvilla, vertrokken we weer naar het station.
Rond 18.30 uur was iedereen weer thuis, sommigen met mooie glasobjecten die verkocht werden in de museumwinkels, maar sowieso kan iedereen nagenieten van een mooie dag!

Anita van de Wijdeven

Bezoek Limburgs Museum in Venlo op16 november 2017

Met maar liefst 20 personen togen we naar het Limburgs Museum, georganiseerd door Charlotte en Tonne. Een prima keus! Zie ook https://www.limburgsmuseum.nl/nl/
Het museum is vroeg in deze eeuw gebouwd, recht tegenover het NS-station. Er zijn collecties van andere musea in ondergebracht (vooral de archeologische vondsten.) Venlo is niet ver, dus aan reistijd waren we niet veel tijd kwijt. Toch hadden we onze tijd nodig want er was veel te zien. De lunch werd goed verzorgd in het museum zelf.
Er was een uitstekende cartoontentoonstelling, een zeer moderne en prachtige archeologie-afdeling:

Glaswerk

2Muurschilderingen, in een Limburgse Romeinse villa als in Pompeï

Diverse maquettes en mooie displays van dorpen uit vroeger jaren.

Een stuk over religie en religieuze kunst, over kastelen en daar doorheen weer afdelingen die vertellen over de politieke geschiedenis van Limburg (een samenvoeging van diverse gebiedsdelen dat in 1815 aan Willem I geschonken werd door het Wiener congres. Het gebied werd door Willem I Limburg genoemd. Na enkele strubbelingen, zoals de afscheiding van België en na de Duitse Bond ging het pas in 1866 definitief deel uitmaken van Nederland.)
Ook was er een afdeling met een beeld van de keuken van 100 jaar geleden, met allerlei trucs die gedaan moesten worden omdat diverse mogelijkheden die we nu hebben nog niet bestonden.
En één ding blijft waar:4

Verder waren er hedendaagse verdiepingen in de vorm van vragen wat je belangrijk vindt in het leven, in hoeverre asielzoekers welkom zijn, welke DNA hebben de Limburgers en dan weer met verrassingen:3

(Eén van de bronnen van Limburgs geluk.)

Tot slot was er ook een grote tentoonstelling over de kinderboekenschrijver en – illustrator Paul van Loon.
Samenvattend: Een mooie dag, met dank aan de organisatie door Charlotte en Tonne!

Mart Hoex

De eerste museumclubreis

Toch wel spannend zo’n eerste museumbezoek. Gelukkig waren de weergoden ons goed gezind. Met elf leden die meegingen naar het Textielmuseum in Tilburg was het voor de eerste keer een mooi aantal. In de trein naar Eindhoven zagen we al een paar bekende gezichten en in Eindhoven bij het 'meeting point' troffen we de rest van de groep. Na het uitreiken van de
06-nummers van beide reisleiders (Ria en Ine) konden we met de trein richting Tilburg vertrekken. In Tilburg aangekomen besloten een paar leden dat het niet te ver was om te lopen met dit mooie weer. Ondergetekende besloot ook mee te lopen. De anderen gingen met Ria met de bus. Uiteindelijk bleken de lopers nog als eerste bij het museum te arriveren. Nadat de busreizigers waren gearriveerd, hebben we eerst gezellig met z’n allen koffie gedronken waarbij we ook nader kennis maakten met elkaar.

Aangezien we iets te laat waren met het bespreken van een gids en er geen gidsen meer voorradig waren, zouden we het op eigen gelegenheid moeten doen. Maar toen we aan de rondleiding begonnen, kwam er een gids naar ons toe die zei dat hij nog wel een kwartiertje tijd had voor hij aan zijn volgende rondleiding begon. Die man vertelde zo enthousiast dat we volgens ons de volledige rondleiding gratis hebben gekregen. Op het laatst moest hij zich haasten om zonder te lunchen nog op tijd te zijn voor zijn volgende rondleiding.

Het TextielLab waar vooral veel jonge mensen bezig waren met allerlei nieuwe technieken, hebben we zelf bekeken. Wat vooral opviel was dat de mensen zo ontzettend enthousiast waren. We hebben zelf ook nog een stukje geweven op een machine die je al fietsend in beweging bracht.

Daarna waren we wel toe aan een welverdiende lunch. Na de lunch had iedereen nog een uurtje om de tentoonstelling van Cobra tot studio Job te bekijken of de museumwinkel te bezoeken.

Om drie uur gingen we weer huiswaarts. Nu waren de busreizigers eerder bij het station. In Eindhoven gingen een paar mensen met de bus naar huis en de rest met de trein.

Volgens ons was het een gezellige en leerzame dag. Op naar de volgende reis in
november.

Ine Wilmink

't Buutje 30 jaar!

In mei 2016 heeft jeu de boules-club 't Buutje zijn 30-ste verjaardag gevierd. Klik op onderstaande foto, dan verschijnt een vergroting. Klik dan op het driehoekje boven de foto en je krijgt via een diaprojecties iets te zien van dit feestje.

Stoned

In september 2015 is de beeldhouwgroep 'Stoned' van start gegaan. Door op onderstaande foto te klikken kun je iets zien van de activiteiten en van de eerste resultaten.Boven de foto verschijnt dan een driehoekje. Klik daarop om de diaprojectie te starten

Kunstsmullen

Eind 2015 werd in Heeze de expositie Kunstsmullen gehouden. Onder leiding van docent Jef Cox heeft de beeldhouwgroep 'Stoned' deze expositie bezocht.
Door op onderstaande foto te klikken kun je iets zien van deze excursie.Boven de foto verschijnt dan een driehoekje. Klik daarop om de diaprojectie te starten